Thursday, April 23, 2009

butik aida

Di malaysia ni memang banyak butik2 kahwin yang ada, dari kecil hingga yang tahap lalu pun segan nak menjenguk. Tapi yang pasti bila memilih kena fikir sehabis mungkin sebelum kita letak wang depositnya.
Nak dijadikan cerita, mula-mula selepas majlis merisik aku dan sharil terus pergi ronda 1 ipoh check out all availables boutique dan pakej nya. Memang nak hujung tahun banyak la yang buat promo itu ini kan tapi sebab kami pun tak confirm ceremony date jadi takut la nak booking awal. Habis 2 minggu browse semua tempat, kami putus kan nak pilih butik aida berhampiran Tesco Extra Ipoh. Faktor utama pemilihan sebab orang pertama yang layan kami punya la baik gila, abg zaid ni kira spouse owner butik tu. Lawatan pertama kitorang puas hati sangat sampai aku jadi terlebih excited sebab baju2 dia memang lawa dan ngetop habis (perak rate & quality laa)! Lagi pun harga diorang munasabah, tu bila minggu depannya kami datang wat booking dan bayar deposit RM200.
Kami putuskan nak ambil pakej RM1200 yang ada 3 pasang baju + pelamin asas dan bayar monthly untuk kurang kan feel duit lump sump keluar macam air. Tapi bila kunjungan bulan seterusnya kami tak dapat jumpa abang zaid sebab dia sibuk dan kami pun jumpa la dengan insan bernama kak su, adik ipar abg zaid @ adik owner la. Nak di pendekkan cerita, awal perbincangan lagi aku dah naik panas dengan dia sebab persoal kan pakej aku amik sebab banyak perubahan aku buat tapi bayar harga sama. Eh bukan lah salah aku kan pandai bincang dengan abg zaid nak dapat best deal? Encik Sayang cepat2 backup aku bile tengok muka aku memang macam nak eeeee ngap2 kak su tu. Hari tu aku pulang dengan rasa meluat benci dan marah bukan pada butik aida tapi pada orang tu.
Tapi aku ni kan konon baik dan suka bagi peluang, jadi aku pun datang la sebulan lepas tu dengan hati suci bersih jumpa kak su untuk pilih baju. Ok, aku paham nak kahwin hujung tahun 2009 tapi pilih bulan februari tak ke melampau awal tu? Tapi aku tak kisah, baju aku pilih pun bukan yang gah2 sangat tapi gaya manis dan ringkas je. Bukan apa, korang kena paham pemilihan baju ni ada lah 5% je dari keseluruhan perkahwinan ni. Aku pulak selagi tak tetap kan apa nak pakai aku jadi tak tenang otak. Nanti bila tengok majalah ada design baru teringin nak itu ini. Aku tak suka serabut otak fikir baju baju baju..dan aku kasihan pada sayang sebab dia la dok kena dengar angan2 dan celoteh aku nak macam2. Kasihan dia tau.
Ringkasnya, kunjungan jumpa kak su kali kedua telah bikin hati aku lebih hangat dari dulu. Sampai kesimpulan yang aku buat AKU BENCI KAK SU BUTIK AIDA.
Balik je dari neraka Aida aku jadi tinggi suara dengan sharil sebab aku punya pendam amarah dekat kak su tu. Itu pertama kali sharil nampak aku betul2 lost temper, sampai rumah aku fikir2 deposit RM400 tu aku tak heran pun burn janji aku dah tak ingin nak pergi dan jumpa kak su ke sapa2 ke kat Aida tu.
Sekarang, atas perbincangan sharil kami batal kan pakej dan sewa sepasang songket je itu pun bila sharil rasa rugi je burn kan duit tu dekat orang yang kita benci. Jadi dapat 1 baju bertandang.

Kesimpulan dari cerita panjang lebar aku ni, bila anda nak pilih butik pengantin untuk apa tujuan pun, cari orang yang memang hargai anda sebagai pelanggan, bukan memilih pelanggan atau bukan yang skeptikal dengan idea2 baru pelanggan. Sejujurnya, berkerjasama dengan orang yang kata tu tak boleh ini tak boleh atas alasan tak sesuai (cakap je la malas nak buat kan?), memang sakit kan jiwa raga.

Dan jangan letak deposit awal sangat macam kesilapan aku buat! Kenal dan perhatikan hubungan dia dengan pelanggan macam mana,selepas puas hati baru la letak deposit.
Pilih la butik pengantin mesra alam lepas ni ye!

1 comment:

  1. aah...agree with u..kdg ni workers dia yg macam haram...pnh juga kne cam situasi u ni..
    bengkak jer hati i..tp deposit 3oo jer..
    arghh bila igt balik...gile berapi..

    ReplyDelete