Friday, May 1, 2009

Kek

Tadi baru lepas google tentang kek kahwin dan aku terjumpa 1 gambar yang sangat ngeri.
Lihat dan istighfar.

teka mana kek dan mana pengantin?

Seram kan? Huhu.

Ee kalau la aku yang menghadiri majlis ni, pasti aku tak makan kek nya. Part atas badan kek tu boleh makan ke? Hahahaha..suami dia gigit dan telan sendiri dah la. Astaga.

Ok kesimpulan nya aku memang tak kan buat kek sebegini rupa, bagi aku pengantin2 ni tak payah la over nak tunjuk kan wajah mereka dekat semua orang. Dah la kad jemputan ada gambar, dekat rumah ada bunting dengan banner bergambar, cenderahati ada tag terima kasih gambar, ini kalau kek pun ada muka sendiri, alahai dunia ni memang penuh dengan manusia terlebih sedar diri. Bagi aku nak nampak kan elemen personaliti pasangan pilih la satu initial atau signature, contoh logo nama. Macam sharil dan aku jadi N&S atau J&S. Itu nanti aku tulis dalam entri lain. Bingung juga fikir tentang initial nama.

Berbalik pada wedding cake, ada macam2 jenis. Bulat,empat segi, heksagon, 1 2 3 4 5 tingkat,cupcakes tier, fondant, buttercream dan seterusnya terma2 kek lain. Mana satu yang sesuai?

Kalau majlis di dewan atau hotel boleh la sewa dummy cake yang di sediakan yang sampai 10 tingkat tu, tapi kan nampak sangat kek palsu nya plus gambar orang lain yang kahwin kat situ pun ada gambar kek sama! Sooooo fake! Jadi pilihan yang ada kita tempah kek satu!

Jadi bila pergi nak kek warna apa? Itu tak jadi masalah, ikut tema majlis lah. Selesai satu.

Nak krim macam mana? standard kek guna buttercream, tapi wedding cake cantik kalau guna fondant yang macam keras tu. Nampak kukuh sikit pun, letak terbuka mana tahu ada tangan gatal usik kan. Di sebabkan belum jumpa pembuat kek yang sesuai nanti la aku blog pasal ni. Nak menulis cari idea pun jadi blur. Lepas ni boleh ajak sharil atau as pergi cake tasting! Hehe..love the tasting part!

Ok ini antara contoh2 kek yang aku minat.

Pink yang sweet.Cadang nak buat satu untuk tunang, satu tier je sudah. Tak perlu over ok?



Unik. Can be considered! Tanya sayang suka tak.


Klasik sangat. Pilihan top tiga.


White chocolate ganache. Suka reben tu.

Kena tema sanding. 2 tier ok lagi kot?


Aha. Love this one.

Perasan apa persamaan semua kek di atas?

Bentuk yang sama, bulat. Semua bulat boring la, nak cari yang empat segi atau heksagon. Mungkin nanti bila bincang dengan kedai kek boleh mintak buat macam hiasan di atas tetapi bentuk saja lain.

Em lagi satu kamu rasa patut tempah kek mulai pembuat kek berprestij dari blog2 kek atau lebih baik walk-in di kedai? Itu pun perlu di pertimbangkan. Senang di kedai. Tapi yg banyak aku berkenan kek nya datang dari blog2. Nanti la bincang dengan sayang. Ok jumpa lagi!






2 comments:

  1. alaah, ko pkai je pulut kuning...pastu letak kari ayam o rndang sebelah..pastinya kite akan makan dgn rakusnya!! muaahahaha (evil's sin laugh!)

    ReplyDelete
  2. ashie jahat! Die buli pengantin! Oooo gini my maid of honour nye perangai ye!

    ReplyDelete