Thursday, August 26, 2010

Berdua lebih baik.

Dulu masa zaman kanak2 aku pasang hajat nak beranak umur 18 tahun sebab nanti bila dah umur 30 anak aku dah besar, dan ibunya masih muda. Tapi itu dulu..

Sekarang, aku dah menginjak ke 24 tahun dan menggunakan perancang keluarga. Aik ape jadi hajat nak cepat beranak tu? Huu..banyak faktornya..

Pertama
Aku tak bersedia dari segi mental untuk menjadi a mother figure.
Tanggungjawab membesarkan seorang bayi buat masa ini terasa sangat meletihkan emosi,fizikal dan mental. Aku memang tak sedia untuk itu.

Kedua
Ekonomi. Memang aku dan dia berkerja tapi bagi aku apa yang diperolehi tidak lumayan untuk membesarkan seorang bayi dalam keadaan serba ok (bukan sempurna). Aku tahu rezeki akan ada, tapi kalau peluang tiada macam mana nak berusaha untuk mendapat rezeki itu. Tuhan tak turunkan rezeki tanpa ada usaha, betul tak? Itu aku tak suka orang cakap nanti ada lah rezeki tu, ia sangat subjektif ok. BTW kami memang sedang berusaha mencari peluang itu. InsyaAllah dapat peluang akan disusuli usaha keras dan doa supaya diberi rezeki oleh Tuhan.

Ketiga
Honeymoon. Aku rasa belum puas berdua, aku masih nak jalan2 tanpa perlu fikir tentang si kecil yang akan menangis, merengek, muntah, dan segalanya. Nanti kalau ada bayi tak boleh jalan2 macam sekarang, leceh.

Maaf bunyi macam tak baik kan, tapi buat masa ini lah persepsi aku.

Doakanlah yang satu hari nanti hati ini akan terbuka untuk memiliki si kecil yang comel itu, tapi suatu hari tau..bukan sekarang pastinya!

Alhamdulillah, aku di kurniakan suami yang memang memahami dan menyokong.
Terima kasih sayang! =)


2 comments:

  1. hi jana..ni nurul mama raina evaqairina :)
    thanks jana sbb baca blog nurul dan komen entri yg lama itu.

    betul. bila merancang nak anak kena fikir betul2 dulu adakah dah bersedia atau tidak? tanya pada diri. t/jwb membesarkan anak besar dan perlukan perhatian yg lbh.


    nurul simpan link jana. kamu terpilih dlm list friends :)

    ReplyDelete
  2. hai nurul,
    thank link kn, apa pun manusia cepat adapt pada situasi baru, mungkin tak sedia sekarang tp insyaAllah lepas dah ada God knows how to make us live and learn.

    Btw baby raina is cute! =)

    ReplyDelete